2024-04-08 Djuromsorgsfrågor

Uppdaterad

Djuromsorgsfrågor

 

Talesperson Petra Kangas

OBS!! Viktigt att vi har ett mänskligt/djuromsorg perspektiv – spekulera inte

Frågor om detaljer på gården och avlivning av djur hänvisa till Länsstyrelsen.

Huvudbudskap

Omsorg om djuren är en oerhört viktig fråga för oss, det har absolut högsta prioritet. För oss är det förebyggande arbetet viktigt, ett arbete som bygger på kontinuerlig och nära dialog med såväl den enskilde bonden som med alla medlemmar i Norrmejerier via de olika forum vi har och vår styrelse som består av aktiva mjölkbönder.

Alla våra mjölkgårdar ska följa de regler som finns i vårt kvalitetssäkringsprogram, Norrgården, där inte minst omsorg om djuren är en viktig aspekt.

Inom ramen för Norrgården så kontrolleras gårdarna regelbundet av oss via revisioner och stickprov. Detta sker utöver den kontroll som Länsstyrelsen, som ansvarig myndighet, gör för att reglera att djurskyddsreglerna efterlevs.


Frågor och svar

Hur kan detta ske?

Sådana här situationer uppstår sällan och är oftast förknippade med någon form av krissituation på gården. Djuren måste tas om hand på bästa sätt oavsett vad som händer på gården. Djur får aldrig fara illa och vi ser allvarligt på bristande djurhållning.


Hur har Norrmejerier agerat? 

Vi har haft denna gård under uppsikt och vår kvalitetskoordinator och våra två Norrgården revisorer har haft tät kontakt med mjölkleverantören och Länsstyrelsen. När vi fick vetskap om att Länsstyrelsen varit där togs beslut att omgående upphöra med hämtning av mjölk. Gården är avstängd sedan 2023-05-01. Medlem har även begärt utträde ur föreningen.


Inom ramen för Norrgården så kontrolleras gårdarna regelbundet av Norrmejerier via revisioner och stickprov. Upptäcks allvarliga avvikelser vid revisionsbesöket kan avstängning från leverans av mjölkråvara ske omedelbart. Vid vanvård av djur kontaktas även berörd myndighet samt LRF:s omsorgsgrupp. Om myndigheter påtalar brist på anläggningen ska dessa avhjälpas inom den tid som anges av myndigheten. Sker inte detta eller har myndigheten bedömt bristerna som allvarliga, upphör hämtning av mjölkråvaran omedelbart.

Gårdar med underkänt revisionsbesök med allvarliga avvikelser får en utökad kontrollfrekvens.

 

Hur länge har ni känt till att det är problem på gården?

Vi har haft denna gård under uppsikt under en tid och kvalitetskoordinator och våra Norrgården revisorer har haft tät kontakt med mjölkleverantören och Länsstyrelsen. Vi har upparbetade kontakter med Länsstyrelserna och omsorgsgrupperna i fyra län som agerar snabbt vid vetskap om kris på gård där djur kan eller far illa. Alla inblandade såväl som medarbetare på Norrmejerier och mjölkleverantörerna är mycket angelägna om att djuren på gårdarna ska må bra.

 

Varför slutar inte Norrmejerier hämta mjölk direkt när man ser att djur far illa. 

Omsorg om djuren är en oerhört viktig fråga för oss och det är högsta prioritet att djuren inte far illa. Vi har fastställda rutiner som följs om något händer. Vi agerar alltid enligt dessa direkt vi får kännedom om något missförhållande för att komma till rätta med problemen så fort som möjligt. Först och främst handlar det alltid om att ta hand om djuren på gården.


  • Först kontaktar vi jordbrukaren
  • Representanter från LRF:s djuromsorgsgrupp, där även vår personal finns med, kontaktas. Dessa åker ut till gården.
  • Vid vanvård av djur eller dom om djurplågeri som vunnit laga kraft leder detta till en omedelbar avstängning. Åtgärdsplan ska upprättas snarast.
  • Vi har en kontinuerlig dialog med ansvarig veterinär på Länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet gällande djuromsorgsfrågor.

 

Hur arbetar ni med djuromsorgsfrågor?

Det är en oerhört viktig fråga för oss. Vi anser att det förebyggande arbetet är viktigt och det bygger på kontinuerlig och nära dialog med såväl den enskilde mjölkleverantören som med medlemmar på kretsmöten, förvaltningsråd och i styrelsen. Alla våra mjölkgårdar ska följa de kvalitetsregler som finns i vårt kvalitetssäkringssystem, Norrgården, där djuromsorg är en viktig aspekt.


Hur agerar ni om något händer?

Vi har fastställda rutiner som följs om något händer och agerar omedelbart utifrån fastställd rutin, om vi får kännedom om något missförhållande på gård, för att komma tillrätta med problemen så fort som möjligt. Första prio är alltid att ta hand om djuren.

  • Först kontaktar vi jordbrukaren
  • Representanter från LRF:s djuromsorgsgrupp, där även vår personal finns med, kontaktas. Dessa åker ut till gården.
  • Vid vanvård av djur eller dom om djurplågeri som vunnit laga kraft leder detta till omedelbar avstängning, åtgärdsplan upprättas snarast.
  • Vi har nära kontakt med ansvarig veterinär på Länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet gällande djuromsorgsfrågor.


Vilka kontroller har Norrmejerier?

  • Alla våra gårdar genomgår en revision minst vartannat år enligt vårt kvalitetssäkringssystem Norrgården (som omfattar lagstiftning, branschriktlinjer, branschpolicys, grundvillkor samt särskilda leveransvillkor).
  • Varje år gör jordbrukaren en egenkontroll av kvalitetssäkringssystemet Norrgården där man intygar att man följer uppställda kvalitetsregler (lagstiftning + särskilda leveransvillkor).
  • Norrmejerier gör extrainsatta revisioner om vi får vetskap om missförhållande på en gård som innebär att medlem inte uppfyller reglerna i vårt kvalitetssäkringssystem Norrgården.
  • Vi har nära kontakt med Länsstyrelserna i de fyra norrländska länen.

Hur kommer det sig att det ändå förekommer vanvård, trots era kontroller?
Det sker kontinuerliga kontroller av myndigheternas officiella veterinärer samt Norrmejeriers egna kvalitetssäkringssystem Norrgården. Men varje undantag är fortfarande ett fall för mycket! Det är aldrig acceptabelt att den ansvariga aktören inte tar hand om sina djur. Norrmejeriers personal på Hållbarhet & Gård jobbar aktivt för att begränsa missförhållanden som riskerar att leda till djurskyddsärenden.

Sådana här situationer uppstår sällan och är oftast förknippade med någon form av krissituation på gården. Djuren måste tas om hand på bästa sätt oavsett vad som händer på gården. Djur får aldrig fara illa och är helt emot det vi jobbar för och vi ser allvarligt på bristande djurhållning. Vi har fastställda rutiner som följs om något händer. Vi agerar alltid enligt dessa direkt vi får kännedom om något missförhållande för att komma till rätta med problemen så fort som möjligt.

 

Kan det finnas fler fall där gårdar brister i djuromsorg?
Kriser och problem som kan uppstå på gård kommer vi inte ifrån. I det flesta fall löser aktören detta själv. Vi har upparbetade kontakter med Länsstyrelserna och omsorgsgrupper som agerar snabbt vid vetskap om kris på gård där djur kan eller far illa. Kvalitetskoordinator stämmer av med Länsstyrelsen varje månad för att fånga upp eventuella förelägganden på gård. Alla inblandade såväl som medarbetare på Norrmejerier och mjölkleverantörerna är mycket angelägna om att djuren på gårdarna ska må bra.

Hur jobbar Norrmejerier aktivt för att minska djurskyddsärenden?
Förutom att fortlöpande se över och förbättra våra rutiner jobbar vi förebyggande med att fånga upp gårdar som behöver stöd för att inte olika kriser hos ägaren inte ska bidra till brister i djurhållningen. Veckoavstämningar med de ansvariga inom Norrmejerier som har kontakt med gårdarna dagligen är en viktig del i det förebyggande arbetet.

Vem är ansvarig?

Den registrerade aktören är ansvarig för skötseln av sina djur. Det är aldrig acceptabelt att inte ta hand om sina djur. Men om vi upptäcker, eller får information om missförhållanden på en gård så agerar vi enligt våra rutiner för att komma till rätta med problemen så fort som möjligt. Första prio är alltid att ta hand om djuren.

Vad ska man göra om man misstänker vanvård?
Ta först och främst kontakt med Länsstyrelsen. Det är de som är kontrollmyndighet när det gäller bland annat djurskyddsfrågor.


warning Created with Sketch.