Varför är det stora gropar i min ost?
Uppdaterad
Norrmejerier tillverkar ca 6500 ton klassiker varje år. Osten lagras allt från 4 månader (mild) upp till + 12 månader när den säljs som lagrad. De flesta av ostarna vaxas medan Herrgård mild packas direkt i påse och lagras vidare till bedömning Eftersom ost är ett ”levande” livsmedel så händer det ibland att osten efter ystning och i mognadsprocessen förändras och inte lever upp till de krav vi ställer på färdig produkt. Mögel på helost kan då uppstå och det hanterar vi så hållbart som möjligt. När osten plockas ut ur lager sorteras den innan bitning: 1) Prima ost – direkt in till aktuell lina i ostförädlingen för bitning, skivning eller rivning. Ca 93% 2) Ost med mindre mögel skickas in till avsedd hygienkorridor i vit zon där den skrapas, petas eller ”gröps” ur med minst 2 cm omkrets och djup för att vara säker på att möglet är borta innan förädling. 3) Ost med större mögelfläckar klassas ned och skickas till industrikund. I ostförädlingen delas helosten och hamnar med vaxsidan neråt vilket gör det svårt att se eventuella för stora borttag. Synliga större borttag sorteras bort och kasseras. Vi öppnar aldrig bitade konsumentförpackningar och hyvlar bort mögel. Dessa sorteras bort och går inte ut till konsument. Förändringar i ovan beskriven process: Rotorsak – fortsatt förebyggande arbete i ystningsprocessen och i tork- och mognadslager för att hålla rätt hygieniska förutsättningar för en bra ost. Instruktioner till personal i hygienkorridor att inte ta bort för stora bitar av helosten utan direkt returnera osten till svart zon. Ibland händer det att vi har lite mögelprickar på helosten som putsas bort innan de går in i förädling för bitning, skivning eller rivning. Är prickarna lite större tar vi till för att vara säker på att allt är borta och det är denna hantering ni ser resultatet av på den ost ni köpt. Den ost som ni fick är däremot felhanterad och utanför det spann som vi tycker är godkänt, och ska inte finnas ute i butikerna. Att det dessutom är mögel på osten förklaras av att det med all sannolikhet är ett microhål i förpackningen som innebär att mögel kunnat växa till igen. För att jobba hållbart och inte behöva kassera stora mängder ost så är detta sättet vi arbetar på. Vi går såklart till botten för att reda ut rotorsaken till prickarna och lösa det så det inte uppstår igen. Vi öppnar aldrig bitade konsumentförpackningar och hyvlar bort mögel. Dessa sorteras bort och går inte ut till konsument. |